Pensjonsveileder

Pensjonskontoret utarbeider en pensjonsveileder som publiseres en gang i året. Pensjonsveilederen er tenkt å være et hjelpemiddel til Pensjonskontorets medlemmer i pensjonsspørsmål. Den gir blant annet veiledning til de formelle kravene som må følges i forbindelse med flytting av en pensjonsavtale.

Pensjonskontorets Pensjonsveileder ble første gang gitt ut i 2006. Den skulle være en innkjøpsveileder for kommunal tjenestepensjonsordning og det var utarbeidet et konkurransegrunnlag til bruk ved innkjøp av kommunal tjenestepensjonsordninger innen KS’ tariffområde. Siden den gang har pensjonsveilederen blitt oppdatert og fornyet hvert år med tidsaktuelle temaer.

Utover de pensjonsrettslige temaene er anskaffelsesregelverket fortsatt et tema i pensjonsveilederen. Innholdet er imidlertid tilpasset dagens markedssituasjon og aktuelle anskaffelsesrettslige problemstillinger. For tiden er det kun én leverandør av forsikret løsning innen kommunal tjenestepensjon. Alternativet til dette er å opprette en pensjonskasse – alene eller sammen med andre som en interkommunal pensjonskasse.

Pensjonskontorets medlemmer er kommuner, fylkeskommuner, bedrifter og virksomheter i KS’ tariffområde.

For spørsmål vedrørende Pensjonsveilederen – telefon 24 13 26 40 eller e-post: post@pensjonskontoret.no.